Yurtdışı Marka, Wipo ve Madrid Protokolü: İşleyiş ve İşlemler Rehberi
Yurtdışı Marka, Wipo ve Madrid Protokolü: İşleyiş ve İşlemler Rehberi
Dünya genelinde ticaretin hızla gelişmesi ve küreselleşme ile beraber, markaların da sınırları aşması ve yurt dışına taşınması bir zorunluluk haline gelmiştir. Çeşitli marka tescil sistemlerinin bulunduğu bu evrede, Yurtdışı Marka, Wipo (Dünya Fikri Mülkiyet Örgütü) ve Madrid Protokolü ön plana çıkmaktadır.
Yurtdışı Marka Tescili
Yurtdışı marka tescili, bir markanın başka bir ülkede ya da birden çok ülkede koruma altına alınmasını sağlar. Bu tescil işlemi, marka sahibinin markasını tescil ettirdiği ülkede geçerlidir. Ancak marka sahibi, markasını başka bir ülke veya ülkelerde de tescil ettirmek istiyorsa o ülkelerde de ayrı ayrı tescil işlemi yapması gerekmektedir.
Bu süreçte, marka sahiplerine büyük kolaylık sağlayan iki uluslararası sistem bulunmaktadır; Wipo ve Madrid Protokolü.
Wipo (Dünya Fikri Mülkiyet Örgütü)
WIPO, fikri mülkiyet haklarına ilişkin anlaşmazlıkları çözmek amacıyla Birleşmiş Milletler bünyesinde kurulan bir örgüttür. Bu örgütün temel amacı, fikri mülkiyet haklarının korunmasına yardımcı olmak ve bu konuda uluslararası standartları belirlemektir.
WIPO'nun sunduğu bir başka hizmet olan Madrid Sistemi sayesinde, marka sahibi tek bir başvuru ile birden fazla ülkede markasını tescil ettirebilmektedir.
Madrid Protokolü
Madrid Protokolü, marka sahiplerine 120'den fazla ülkede tek bir başvuru ve tek bir dilde marka tescili yapabilme imkanı sunan bir sistemdir.
Madrid Protokolü'ne taraf olan bir ülkede marka tescili yaptıran bir kişi veya kuruluş, WIPO'ya yaptığı tek bir başvuru ile, protokole taraf olan diğer ülkelerde de marka tescili yapabilmektedir. Bu işlem sırasında ayrıca bir madde olan "uluslararası kayıt" sayesinde, marka tescili süreci kolaylaştırılmış olur.
Sonuç
Markaların küreselleşmesi ve yurt dışına taşınması sürecinde, Yurtdışı Marka, Wipo ve Madrid Protokolü önemli rol oynamaktadır. Bu sistemler sayesinde marka tescil süreci daha hızlı ve kolay hale gelmektedir. Bu nedenle, eğer markanızı yurtdışında da koruma altına almak ve genişletmek istiyorsanız, bu sistemlerin işleyişini ve işlemlerini iyi bir şekilde anlamanız gerekmektedir.